Uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org blijkt dat het online aankopen doen populairder is dan ooit. In verhouding met vorig jaar wordt er van 1 november tot 5 december een groei verwacht van ruim 23 procent.

Het onderzoek vond plaats onder 1500 aangesloten webwinkels van Thuiswinkel.org. Sinterklaas bezorgde de Nederlandse webwinkels een extra omzet van 146 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 138 miljoen euro. Speelgoed is het meest in trek in deze periode van het jaar gevolgd door consumentenelektronica. Volgens Thuiswinkel.org directeur Wijnand Jongen hebben webwinkels er zoveel mogelijk aan gedaan om online winkelen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo worden er onder andere geen bezorgkosten berekend en worden artikelen die voor 10 uur ’s avonds besteld worden de volgende dag al bezorgd. Ook met kerstmis wordt weer een recordomzet verwacht. "Afhankelijk van het weer worden er groeipercentages verwacht van tussen de 25 en 35 procent", aldus Wijnand Jongen. Al met al verwacht de belangenvereniging dat de totale online-omzet voor het eerst meer zal zijn dat 9 miljard euro, ten opzichte van 2010 is dit een stijging van 10 procent.