Softwaremaker Adobe en internetgigant Yahoo! hebben woensdag aangekondigd dat ze een service willen gaan bieden die uitgevers de mogelijkheid geeft om advertenties te plaatsen binnen het PDF-leesformaat.

De nieuwe service geeft uitgevers een nieuw alternatief ten opzichte van normale abonnementsvormen welke, als het systeem geaccepteerd zal worden, een nieuwe vorm van gratis publicaties zal opleveren, aldus analisten.

Deze deal is de meest recente door Yahoo om het advertentiebeleid buiten Yahoo’s eigen site te krijgen. Dit jaar heeft Yahoo al samenwerkingsverbanden getekend om online advertenties te leveren aan bedrijven zoals Ebay, Comcast en een consortium van Amerikaanse kranten. Deze samenwerking geeft uitgevers de kans om extra inkomsten te genereren door tekstgebaseerde advertenties te linken naar PDF-bestanden, die in een apart zijvenster van een browser zullen verschijnen.

"Mensen willen gratis content," aldus Matt Swain, een analist van onderzoeksbureau Infotrends, welke is ingelicht door de betrokken bedrijven. "De vraag is hoe we klanten kunnen bereiken zonder een extra abonnement te laten betalen."