Het Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoeken (viWTA) heeft een opvallend verzoek gelanceerd. Het viWTA pleit er namelijk voor dat scholen meer gebruik zouden maken van games.
Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat de meeste games een goede leeromgeving voor het kind vormen. Toch kampen games nog steeds met een negatief imago: ze zetten aan tot geweld en agressie, werken verslavend en leiden tot sociaal isolement.
Uit de studie blijkt dat er ook en vooral een positieve kant zit aan games: ze scherpen de coördinatievaardigheden aan, verbeteren oog-hand-brein coördinatie, stimuleren de creativiteit, versterken de ruimtelijke en visuele conceptualisatie en bevorderen de talenkennis. "Spelen is dus geen tijdverlies of hersenloos escapisme", zo vinden de onderzoekers.
Als het voorstel al ernstig genomen wordt, dan zal het in ieder geval veel tijd en geld kosten om de games in de les in te passen en scholen te voorzien van consoles. Toch is er ook een andere kant aan de zaak. "De vraag rijst of leerlingen zelf wel willen gamen in de klas. Gamen staat gelijk aan vrije tijd en plezier. Verliezen ze niet van hun aantrekkingskracht als ze eenmaal deel uitmaken van de les?", zo denken de onderzoekers.