2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Het is al weer een jaar geleden dat het bedrijf Tobii met een gelijknamig computerscherm op de markt kwam, dat in staat is te bepalen naar welke plaats je op de monitor kijkt. Wellicht heb je er nog nooit eerder van gehoord, het scherm wordt dan ook voornamelijk in de medische industrie gebruikt.

Het systeem werkt met behulp van een infraroodsysteem. De infrarode straling wordt naar de ogen gezonden van de persoon die voor de monitor zit. De stralen worden dan gereflecteerd en uitgelezen door het apparaat. Aan de hand van die meting kan het systeem bepalen waar je op dat moment naar kijkt.

Het systeem kost op dit moment rond de 30.000 dollar per scherm, wat het scherm nog niet aantrekkelijk maakt voor de consument. In de medische wereld wordt het nu gebruikt om bijvoorbeeld te onderzoeken vanaf welke leeftijd baby’s reageren op signalen. De baby wordt dan voor het scherm gezet en op het scherm worden dan aantrekkelijke voorwerpen getoond. De ogen van de baby worden dan uitgelezen en zo kan gekeken worden of de baby überhaupt wel kijkt naar het scherm en als dat het geval is kan achterhaald worden of de baby reageert op hetgeen hij of zij op het scherm ziet.

Maar niet alleen voor de medische industrie is deze techniek interessant. Ook voor websites kan de techniek handig zijn om te bepalen waar de advertenties geplaatst moeten worden. Een website zou bijvoorbeeld duizend mensen kunnen laten kijken naar de hoofdpagina en zo bepalen waar de meeste mensen als eerste naar kijken. Op of rond die plek zouden dan de advertenties neergezet kunnen worden.

Op de CeBIT werden nog een aantal mogelijke toepassingen van het scherm gedemonstreerd. Zo speelden wij een spelletje waarbij je moet zoeken naar vijf schatkisten op een schatkaart. De kaart is donker, maar de plek waar je naar kijkt licht op. Zodra je een schatkist ziet klik je op de rechter muisknop en heb je die schat gevonden. Om het spelletje te ‘winnen’ moet je alle schatkisten zoeken.

Er zijn enorm veel toepassingen voor een dergelijk scherm te bedenken. Zodra de prijs van dergelijke producten gaat dalen en betaalbaar wordt voor de consument of voor de grote bedrijven zijn wij er van overtuigd dat de manier waarop we met computers werken weer compleet kan veranderen.