1 min

Tags in dit artikel

, ,

De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben gisteren hun nieuwe partnerschap met Microsoft voorgesteld naar aanleiding van het bezoek van Microsoft-topman Steve Ballmer aan België. Dankzij deze samenwerking wordt het mogelijk voor de NMBS om rechtstreeks met reizigers te communiceren via het Windows Live-platform.

Met de dienst kan onder andere specifieke informatie, zoals onvoorziene vertragingen of incidenten, naar de reizigers verstuurd worden. Dat kan onder meer via mobiele telefoon, e-mail of Messenger. Het moet ook mogelijk worden om treinreizigers informatie mee te geven over hun treingebruik, hen te informeren over de hernieuwing van het treinkaart of om hen op de hoogte te houden via een regelmatige nieuwsbrief. Daarnaast zal men ook een Live Agent, een virtuele chatcorrespondent, ontwikkelen. Hierdoor wordt het mogelijk om onmiddellijk informatie zoals vertrekuren of tarieven op te vragen bij de NMBS.

Het testpubliek van dit nieuwe communicatiekanaal zijn de 200.000 treinkaarthouders van de NMBS samen met de 350.000 dagelijkse reizigers. "We willen onze klanten beter leren kennen, om zo gerichter met hen te communiceren. Op termijn willen we hun bijvoorbeeld in real time concrete reisinformatie kunnen geven. Hiervoor kunnen de diensten van Microsoft een uitstekend platform bieden", legt gedelegeerd bestuurder van de NMBS, Marc Descheemaecker, uit. De samenwerking tussen beide bedrijven is een absolute primeur op wereldvlak.