2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Werden er in het eerste weekend na de lancering van de iPhone 3G nog 1 miljoen exemplaren verkocht, een maand later is dat aantal volgens Michael Cote van Cote Collaborative al verdrievoudigd naar drie miljoen toestellen.

Volgens Cote is er een ongekende vraag naar de smartphone van Apple. Signalen dat deze vraag op een gegeven moment in zal zakken zijn er op dit moment echter niet. Apple zelf heeft geen commentaar willen geven op de bevindingen van Cote.

Slechts drie dagen na de lancering van de iPhone 3G maakte Apple al vol trots bekend dat het 1 miljoen exemplaren had verkocht. Ter vergelijking bedroeg het aantal verkochte iPhones (niet 3G) in de eerste drie dagen 146 duizend. Grote verschil is natuurlijk wel de geringere verkrijgbaarheid van de eerste generatie iPhone, die bij lancering niet wereldwijd te koop was.

T-Mobile maakte eind vorige week nog bekend dat in Nederland in de eerste maand 35 duizend toestellen over de toonbank gingen. Een behoorlijk aantal, aangezien zich alleen al 30 duizend mensen voor de nieuwsbrief hadden ingeschreven.

De voorspoedige verkoop van Apple’s smartphone is een beetje de omgekeerde wereld als je kijkt naar de neerwaartse tendens in bestedingen van consumenten, beroepsniveaus en het economische welzijn. De drie miljoen van Cote is vele malen hoger dan wat Wall Street-analisten hadden verwacht. Vooruitzichten stelden drie tot vier miljoen voor het eerste kwartaal.

Redenen voor de betere ontvangst van de iPhone 3G zijn relatief logisch. Allereerst werd de prijs van het basistoestel met de helft verminderd naar 199 dollar, wat de iPhone 3G voor een nog breder publiek aantrekkelijk maakte. De eerste generatie iPhone was nog 399 dollar. Ten tweede bouwde de iPhone 3G voort op het enthousiasme voor het reeds bestaande intuïtieve touchscreen. Volgens Cotes zijn mobiele telefoons over het algemeen een mode-statement en aangezien mobiele telefoons met een touchscreen zeer populair zijn is het een logisch gevolg dat ook de iPhone 3G populair is.

Tot slot is er natuurlijk het demografische aspect. Waar de originele iPhone slechts in vier landen vekrijgbaar was, is de iPhone 3G nu al in 22 landen verkrijgbaar. Op 20 augustus komen daar nog eens 20 landen bij en de verwachting is dat voor het eind van het jaar 70 landen de iPhone 3G kunnen verkopen. Met name de internationale verkopen hebben de cijfers zoals ze er nu voor staan gestimuleerd. Met nog zo’n vijftig landen op komst voor de introductie van de iPhone 3G lijkt het erop dat de cijfers enkel nog positiever kunnen worden.

Cote maakt zich tot slot nog wel enige zorgen over de constante aanvoer van toestellen. De vraag is op dit moment dusdanig hoog, in Nederland hanteren de verkooppunten bijvoorbeeld wachtlijsten, dat het volgens Cote een ‘uitdaging’ is om met nieuwe landen een gelijkmatige voorraad in reeds bestaande afzetmarkten te kunnen behouden.