min

Tags in dit artikel

, , , ,

Volgens Gene Munster van marktonderzoeksbureau Piper Jaffray heeft Apple dit weekend 750.000 stuks van de iPhone 3G S verkocht. Munster en zijn team gingen dit weekend in New York City en Minneapolis de straten op om kopers te tellen en interviews met ze af te nemen.

Belangrijkste uitkomst van Munsters onderzoek is dat Apple dit weekend 750.000 stuks van de iPhone 3G S verkocht heeft. Dat is 50 procent meer dan hijzelf in eerste instantie voorspelde, maar tegelijkertijd ook 25 procent minder dan de een miljoen iPhone 3G’s die Apple vorig jaar bij de lancering in Amerika verkocht. Het kostte Apple 74 dagen om een miljoen eerste generatie iPhone’s te verkopen en drie dagen om een miljoen 3G’s te verkopen.

Van de 256 klanten die Munster en zijn team interviewden stapte 28 procent over naar een nieuwe provider. Bij de 3G was dat nog 38 procent en bij de originele iPhone nog 52 procent. Het lijkt er dus op dat AT&T exclusieve contract met Apple steeds minder nieuwe klanten oplevert. Logisch gevolg van de weinige overstappers is dat er veel mensen zijn die hun oude iPhone inruilen voor de 3G S, dat was voor maarliefst 56 procent van de ondervraagden het geval. Bij de introductie van de 3G was dat nog 38 procent. Volgens Munster is er geen ander merk in de telefoonmarkt dat een dergelijke klantenbinding heeft.

Het 3G S-model met 32 GB werd door 43 procent van de ondervraagden verkozen boven het 16 GB-model. Toen de 3G werd gelanceerd kocht 66 procent van de kopers het model met het meeste geheugen (16 GB) en bij de iPhone was dat nog 95 procent (8 GB).

Op zakelijk gebied is er volgens Munster ook goed nieuws te melden voor Apple, 12 procent van de ondervraagden ruilde zijn BlackBerry in voor een iPhone 3GS, een verdubbeling ten opzichte van het aantal BlackBerry-overstappers bij de introductie van de 3G.

Volgens de berichten waren vrijwel alle beschikbare iPhone 3G’s dit weekend uitverkocht en mede daardoor verschenen er al snel meldingen van kopers die hun telefoon niet konden activeren. Volgens andere berichten stuurde Apple daarop mails rond waarin werd gemeld dat de activatieproblemen te wijten waren aan de vele activatie-aanvragen en systeemproblemen. In diezelfde mail belooft Apple dat de gedupeerden vandaag als tegemoetkoming een iTunes-tegoedbon van 30 dollar tegemoet kunnen zien.