Een klein groepje Amsterdammers die de iPhone gebruiken zullen Foursquare kennen. Nu twee bedrijven 1,35 miljoen dollar investeren, kan dat groepje weleens een stuk groter worden.

Twee bedrijven steken samen 1,35 miljoen dollar in het softwarebedrijf Foursquare. Dat meldt Paidcontent op basis van documenten die het vond bij de financiële toezichthouder SEC. Foursquare komt morgen met een reactie over deze investering.

Foursquare is een dienst die met behulp van gps vrienden lokaliseert. Alleen dan in een soort spelvorm. Het spel werkt als volgt: hoe vaker je op één bepaalde plek komt, hoe meer badges je kan verzamelen. Degene die het vaakst op een plek komt mag zich burgemeester noemen van die plek. Om het spel nog wat realistischer te maken krijg je privileges zoals gratis drinken, als het bijvoorbeeld gaat om een café.

Een interview met de makers

Het spel is maar beperkt ondersteund. Voorlopig hebben ze het op de iPhone en sinds kort op Android geïntroduceerd. De dienst is sinds maart in tien steden beschikbaar. Vooral in Amerika is het bekend. De enige stad die internationaal is aangesloten is Amsterdam.

Het bedrijf is nog niet zo oud en is opgericht door twee oud-medewerkers van Google en Sony Music.