Telecomprovider AT&T is aangeklaagd omdat zij systematisch teveel dataverkeer in rekening zouden brengen. In de aanklacht staat dat uit onderzoek blijkt dat de rekeningen zo’n zeven tot veertien procent hoger zijn dan dat er daadwerkelijk aan dataverkeer plaats vind.

De Amerikaanse provider is hierdoor in ernstige verlegenheid gebracht. Uit bewijsstukken van deze rechtszaak blijkt dat er een test is uitgevoerd met een testaccount op een iPhone. Na activatie, werden alle applicaties afgesloten en het toestel tien dagen niet gebruikt. AT&T stuurde daarop een rekening met daarop een totaal verbruik van 2,292KB.

Patrick Hendricks, klant van AT&T en tevens aanklager voelt zich zwaar bedondert: ‘Het is net of je een tankstation moet betalen terwijl je daar nooit heb getankt’. Volgens de advocaten heeft de rechtszaak inmiddels een class-action status gekregen waarmee de uitkomst effect zal hebben op alle AT&T gebruikers met een iPhone.

Voor AT&T zal de uitspraak vooral financiële gevolgen hebben, de kans is groot dat zij dan alle klanten met een iPhone moeten compenseren. Of er meer telecomproviders zijn die standaard teveel dataverkeer in rekening brengen is niet duidelijk. In Nederland zijn enkele telecomproviders recent overgestapt op datalimieten, hierover zijn echter tot op heden nog geen klachten ontvangen.