1 min

De regels van Apple voor haar App Store zijn streng, onverbiddelijk en worden bijzonder streng nageleefd. Alleen niet wanneer het om een applicatie gaat die van eigen makelij is. De iAd Gallery van Apple is beschikbaar in de App Store maar lijkt toch meerdere regels te overtreden.

Applicaties in de App Store mogen volgens de regels van Apple niet overwegend uit reclame en advertenties bestaan. Daarnaast zou indirecte promotie en genereren van advertentie kliks ook verboden zijn. Apple treed onverbiddelijk op tegen applicaties die dit wel doen en zullen zonder pardon uit de App Store geknikkerd worden. Regels zijn regels en volgens Engadget heeft het bedrijf deze regels in het verleden al eens toegepast.

De applicatie iAd Gallery van Apple zelf is in strijd met drie regels van de App Store. Ondanks dat Apple de applicatie op leukt met verschillende toevoegingen zoals het sparen van leuke advertenties en extra informatie geeft over de advertenties en mediabureaus, blijft het vooral een applicatie die advertenties toont. Met die reden zou dus de iAd applicatie gewoon uit de App Store moeten verdwijnen.

Desondanks is de applicatie nog steeds in de App Store te vinden. Opvallend zijn de beoordelingen die de applicatie krijgt, deze zijn toch wel ironisch te noemen. Bekijk hier de opmerkingen over iAd Gallery zelf en oordeel. Vooralsnog heeft Apple niet gereageerd op de klachten.