Gisteren werd al bekend dat na Vodafone en KPN nu ook T-mobile volgt met het opschroeven van de prijs voor mobiel internet. Omdat aan de meeste abonnementen een datalimiet zit hebben de drie Nederlandse aanbieders van mobiel breedband belooft mobiele gebruikers te informeren over hun dataverbruik. Maar tot op heden zijn de apps, sites en diensten die de gebruikers daarvoor kunnen raadplegen nog steeds in de maak.

Bij Vodafone zijn de nieuwe abonnementsvormen, met bijbehorende prijzen, al ingegaan. T-mobile voert vanaf halverwege augustus de nieuwe prijzen door en KPN, die als eerste de prijsverhoging aankondigde, volgt in september. Hoewel de invoerdatum al dichterbij komt werken de operators nog steeds aan middelen die klanten inzage moeten geven in hun eigen dataverbruik.

Op dit moment hebben klanten nog een weinig inzage in hun eigen dataverbruik. Bij KPN en dochteronderneming Hi wordt het niet op de factuur weergegeven, bij Vodafone wordt het dataverbruik alleen per sessie bijgehouden. Om erachter te komen wat je daadwerkelijk aan data hebt verbruikt moet je contact opnemen met de winkels of de klantenservice van de operators.

Hoe de operators inzicht gaan geven aan de klant in het dataverbruik is nog niet duidelijk. T-mobile liet aan Webwereld weten dat zij met een applicatie gaan komen waarmee klanten hun dataverbruik kunnen meten. Of dit een smartphone-app, een webapp of een factuuroverzicht wordt, is nog niet bekend.

Vodafone maakte aan Nu.nl bekend dat zij momenteel ook werken aan een dienst dat een actueel inzicht moet gaan geven. Daarnaast kunnen gebruikers via de myVodafone-pagina de verbruikte hoeveelheid data inzien en een waarschuwings-sms ontvangen als 90 procent van hun databundel is verbruikt.

Ook KPN is van plan beter te meten. Volgens KPN-woordvoerder Steve Hufton zijn er drie belangrijke punten voor het meten van dataverbruik. Het eerste is een inschatting maken van het gebruik. Via de website van KPN bieden zij een tool die uitleg geeft op vragen als: Wat is een megabyte? En hoeveel verbruikt wat?

Daarnaast biedt KPN een sms-notificatie. Ook KPN-klanten krijgen een sms-bericht wanneer ze bepaalde delen van hun databundel hebben verbruikt. Bijvoorbeeld als ze 50, 75 of 100 procent van hun tegoed hebben verbruikt.

De laatste optie die KPN wil aanbieden is een nog nader te bepalen meetmethode. Steve Hufton noemde verbruikmetende apps van derden als voorbeeld, maar wat er precies gaat komen is nu nog niet bekend. Hier zal meer informatie over bekend worden tegen de tijd dat de nieuwe abonnementen worden ingevoerd.

Degene die het heft in eigen hand wil nemen, kan in de iOS App Store of Android Market verschillende apps vinden die je dataverbruik bij kunnen houden.