De Amerikaanse telecomprovider Sprint heeft volgens de Wall Street Journal besloten om de toekomst van het bedrijf op het spel te zetten voor het kunnen verkopen van de iPhone. Sprint zou volgens de WSJ de exclusieve rechten krijgen in de Verenigde Staten om de iPhone te verkopen. Voor die rechten moet Sprint echter wel erg diep in de buidel tasten.

Volgens de WSJ heeft Sprint de toezegging moeten doen dat het in totaal 30,5 miljoen iPhones afneemt bij Apple, verspreidt over de komende 4 jaar. In totaal gaat Sprint dat ruim 20 miljard dollar kosten, de WSJ noemt het een ‘bet-the-company’ deal, oftewel de toekomst van het bedrijf inzetten.

De CEO van Sprint, Dan Hesse, zou de raad van bestuur hebben weten te overtuigen dat Sprint simpelweg niet zonder de iPhone kan als het de concurrentie aan wil blijven gaan met AT&T en Verizon. Het niet hebben van de iPhone is vertrek reden nummer 1 bij Sprint klanten.

De deal zou natuurlijk heel gunstig kunnen uitvallen voor Sprint, als we naar de cijfers kijken dan zou Sprint iets minder dan 8 miljoen iPhones per jaar moeten verkopen. Volgens recente cijfers van Sprint upgraden zo’n 9 procent van alle klanten elk kwartaal wat neer komt op 12 miljoen klanten per jaar. Als één op de drie klanten dan kiest voor een iPhone heeft Sprint er al 4 miljoen verkocht. De andere 4 miljoen moet Sprint dan zien binnen te halen van overstappende AT&T en Verizon klanten, wat neer komt op 25 procent van de totale jaarlijkse iPhone sales. Dat hoeft niet onmogelijk te zijn, zeker niet gezien Sprint nog steeds voor een scherpe prijs onbeperkt mobiel internet aanbiedt.

De deal kan Sprint ook de kop kosten, stel dat Apple vanavond geen iPhone 5 aangekondigd, maar dat Apple alleen met een kleine update komt van de iPhone 4 in de vorm van een iPhone 4S. De kans dat huidige iPhone 4 bezitters bereidt zijn te upgraden naar een iPhone 4S lijkt een stuk kleiner dan naar een iPhone 5. Over deze mensen dan ook overstappen naar Sprint is nog maar de vraag.

In elk geval moeten we eerst vanavond afwachten wat voor iPhone of iPhones er worden geïntroduceerd en of de informatie van de WSJ klopt en Sprint inderdaad de exclusieve rechten in de Verenigde Staten heeft gekocht.