Mozilla en Microsoft hebben afspraken gemaakt om een nieuwe versie van de webbrowser Firefox te lanceren. Niet de zoekmachine van Google maar Bing is geïntegreerd met de nieuwe browser, die sinds vandaag is te downloaden.

De nieuwe browser draagt de toepasselijke naam "Firefox with Bing". Deze nieuwe versie van webbrowser is vanaf nu te downloaden op de website FirefoxWithBing.com. Het is ook mogelijk om een Bing Search for Firefox add-on te installeren.

Wie deze website bezoekt krijgt de volgende tekst voor ogen: "Als je Bing toevoegt aan Mozilla Firefox, ben je in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen met je webbrowser. Wat je ook zoekt Bing helpt je om je beslissing eenvoudiger te maken." Na de installatie verschijnt Bing als de startpagina van je webbrowser. Zo kunnen gebruikers direct aan de slag om hun zoekopdrachten in te voeren.

Naast de (nieuwe) startpagina kun je met deze add-on ook gebruik maken van de zogeheten AwesomeBar. In deze balk is het mogelijk om zoekopdrachten of webadressen in te voeren zonder eerst naar de webpagina van de zoekmachine te surfen. De AwesomeBar is dus vergelijkbaar met de Google Toolbar.

Het contract tussen Mozilla en Google waarin is bepaald dat Firefox standaard wordt geleverd met de Google zoekmachine loopt binnenkort af. Of Mozilla deze overeenkomst met Google gaat verlengen is de grote vraag. In elk geval heeft Microsoft nu al bij Mozilla aangeklopt voor een deal. Waarschijnlijk zal het voornamelijk afhangen van hoeveel beide partijen bereidt zijn te betalen. Op dit moment haalt Mozilla ongeveer 85 procent van zijn inkomsten uit de deal met Google. Het leeuwendeel van de internetgebruikers in Nederland raadpleegt de zoekmachine van Google als ze iets willen vinden op het internet. Minder dan 5 procent maakt gebruik van de zoekmachine van Microsoft. Om die reden zou het dus verstandig zijn voor Mozilla om bij Google te blijven, maar voor Microsoft juist om een deal te sluiten.

In elk geval is er nu een speciale Firefox versie beschikbaar voor de Bing-liefhebbers.

Wat betreft de populariteit van webbrowsers in Nederland doet Firefox het niet zo slecht. Vorig jaar rond deze tijd had Firefox een marktaandeel van 19,7 procent. Nu is dat 18,9 procent. Een lichte daling weliswaar, maar niet zo groot als die van Microsoft. Een jaar geleden gebruikte 63,2 procent van de internetters in Nederland Internet Explorer, nu is dat nog maar 53,5 procent. Grootste stijger is Chrome, de webbrowser van Google. In een jaar tijd steeg dat aandeel van 10.5 procent naar 18,3 procent. Daarmee is deze webbrowser ongeveer net zo populair als Firefox.