Micrsoft heeft deze week een klein gezelschap met leden van de pers een kijkje in het productieproces van de Microsoft Surface-tablet gegund. De rondleiding werd gedaan onder leiding van Panos Panay, General Manager van het team achter de Microsoft Surface en Steven Sinofsky, President van de Windows-divisie. The Verge was aanwezig en vertelt over de rondleiding.

De rondleiding ging onder andere langs de industriële designstudio, testkamers en zelfs de 3D-printers waarmee meer dan 300 mockups van verscheidene ontwerpen van de Surface-tablet geprint zijn. Dit alles onder begeleiding van Sinofsky en Panay’s praatje over wat de Microsoft Surface-tablet zo goed maakt.

“Er zijn geen compromissen in dit apparaat”, aldus Panay. Dit mag dan wel PR-praat zijn, toch bevat het een kern van waarheid. Elke functie op de Surface-tablet lijkt voortgekomen te zijn uit ontelbare bijeenkomsten, aanpassingen en verbeteringen. Het grootste discussiepunt van de Surface-tablet is waarschijnlijk de standaard. Microsoft leek geobsedeerd te zijn met het vraagstuk hoe de kickstand zou moeten werken, hoe hij eruit kwam te zien en zelfs het geluid van de kickstand was van extreem belang.

Panay benadrukt ook nog even de Touch Cover, de platte cover voor de Surface-tablet die een volledig toetsenbord bevat. Volgens Panay is de Touch Cover van essentieel belang bij de ervaring die de Microsoft Surface-tablet levert. Wel stelt Panay dat het een dag of vier tot vijf zal duren voordat men over het algemeen gewend raakt aan het typen op een plat oppervlak.

Over de grootte van het scherm stelt Panay dat er gekeken is naar 10.1 inch, de standaard voor vele tablets vandaag de dag, deze beviel niet omdat deze grootte niet goed werkte voor multitasken en het volledige toetsenbord paste niet goed. Daarna werd 11.1 inch getest, deze grootte bleek perfect voor zowel multitasken als typen, maar “de tablet-ervaring ontbrak”, daardoor koos Microsoft een middenweg en besloot tot een 10.6 inch-scherm.

Als laatste is er de stroomadapter, deze is groter dan de gangbare standaard maar laadt de Surface wel sneller op. Sinofsky vertelt een verhaal over zijn avontuur op een vliegveld, hij laadde zijn apparaat op tot 50 procent in een uur tijd, terwijl hij aan het werk was. Die 50 procent bleek genoeg om Sinofsky’s tablet gedurende de gehele vlucht van stroom te voorzien, dit dankzij de resolutie van 1366 bij 768 pixels in plaats van de 2048 bij 1536-resolutie van de iPad.