De Europese Commissie houdt Apple’s deals met telecomproviders scherp in de gaten, zo meldt The New York Times. Volgens een anonieme bron heeft een aantal providers uit Europa details over hun contracten met Apple met de Commissie gedeeld, maar er zijn geen formele klachten ingediend. Hoewel er in meerdere landen mogelijk sprake is van afpersing, zou de Commissie zich voornamelijk richten op Franse providers.

Normaal gezien zorgt Apple er voor dat contractueel vastgelegd wordt hoe groot de afname van iPhone’s minimaal zal zijn. Dat kan voor providers tot problemen leiden omdat ze met een grote voorraad onverkochte toestellen kunnen blijven zitten wanneer de verkoop niet goed gaat. Kleine providers voelen zich desondanks genoodzaakt om iPhone’s aan te bieden vanwege de grote vraag vanuit de consument. Vanwege die contractuele eisen moeten de providers hun marketing dan weer vooral richten op de iPhone, waardoor de competitie mogelijk negatief beïnvloed wordt. Andere toestellen krijgen dan immers minder aandacht in de marketingplannen.

Een woordvoerder van de Europese Commissie heeft bevestigd dat de situatie in de gaten wordt gehouden. Een antitrustonderzoek is echter niet geopend. De Commissie ziet zich overigens ook niet genoodzaakt om op dit moment te reageren op beschuldigingen, tenzij er een formele klacht over anti-competitieve praktijken wordt ingediend. Het is onduidelijk of en wanneer zo’n klacht inderdaad ingediend zal worden. "De Commissie wil harde bewijzen van een nadelig effect op de consumenten. Daarnaast willen we er ook zeker van zijn dat we een zaak kunnen oplossen, wanneer we deze oppakken."

Een woordvoerster van Apple heeft daarnaast aangegeven dat Apple’s contracten altijd volledig voldoen aan de lokale wetten, dus ook in de Europese Unie.