1 min

Volgens data van Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) is de iPhone 5C verantwoordelijk voor een betere verkoop van de iPhone 5S. Of dit Apple’s bedoeling was is de vraag, maar het lijkt wel voor een hogere winst te zorgen.

In verhouding tot een jaar geleden zijn er in het vierde kwartaal meer mensen die gekozen hebben voor Apple’s vlaggenschip uit het iPhone-assortiment, dan het model dat daaronder staat. In 2012 waren dat respectievelijk de iPhone 5 (review) en de iPhone 4S (review), in 2013 was de iPhone 5S (review) het topmodel, de iPhone 5C (review) was een stapje goedkoper.

De introductie van de iPhone 5C lijkt Apple op twee manieren in de kaart te spelen. De smartphone is dankzij de plastic behuizing 20 tot 30 dollar goedkoper te produceren. CIRP verwacht dat de iPhone 5 een hoger percentage van de verkoop voor zijn rekening zou hebben genomen, ten koste van de iPhone 5S.

De iPhone 5S nam volgens CIRP in de Verenigde Staten tijdens de maanden oktober tot en met december 59 procent van de iPhone-verkoop voor de rekening. Een jaar daarvoor was de iPhone 5 -het toenmalige topmodel- goed voor 50 procent van de verkoop. Ondertussen neemt de iPhone 5C 27 procent voor zijn rekening, de verkoop van de iPhone 4S besloeg een jaar ervoor 32 procent.

CIRP heeft 500 kopers van een iPhone gevraagd naar details over hun aankoop voor dit onderzoek.