2min

Nu de smartphones en tablets hun weg hebben gevonden naar de consument wordt het tijd voor nieuwe producten en accessoires. Een daarvan zijn de smartwatches, onderzoeksbureau Canalis verwacht dat er tot 2017 in totaal 45 miljoen smartwatches worden verscheept naar de retailers. Afgelopen jaar bleef de teller steken op 1,6 miljoen exemplaren.

De uitspraak van het onderzoeksbureau is een gewaagde, eigenlijk zeggen ze dat dit jaar de smartwatch zijn echte doorbraak gaat maken. Gebeurt dat niet dan wordt het zeer moeilijk om het aantal van 45 miljoen te halen tot 2017. De verwachting is dat er in 2014 zo’n 8 miljoen smartwatches zullen worden verscheept, in 2015 zo’n 23 miljoen en in 2017 meer dan 45 miljoen per jaar.

Waarschijnlijk gaat het onderzoeksbureau er een beetje van uit dat Apple inderdaad met een iWatch komt, daar gaan al tijden geruchten over maar echt hard bewijs is nog uitgebleven. Het zou dus zomaar kunnen dat we over twee jaar nog praten over de iWatch. Ook Samsung die inmiddels een smartwatch in de winkel heeft liggen was niet echt tevreden over het succes van het eerste model, Samsung wist volgens Canalist slechts 864.000 exemplaren te verkopen, wat laat zien dat de smartwatch nog een lange weg te gaan heeft.

Dat de markt van wearables nog in de kinderschoenen staat is een feit en er zullen nog veel producten gaan volgen. Samsung en Sony hebben al smartwatches, verwacht wordt dat verschillende andere fabrikanten binnenkort ook met een horloge gaan komen. Sony heeft daarnaast ook smartbands, deze beschikken alleen over sensores die rapporteren aan een smartphone via Bluetooth. Google heeft natuurlijk ook nog de Google Glass. Producten genoeg maar waar het succes ligt zal de consument uiteindelijk bepalen.

Verwacht wordt dat Samsung eind deze maand al met de Samsung Galaxy Gear 2 komt. Lees onze review van de eerste Galaxy Gear.