1 min

In een reactie heeft Apple laten weten dat het meldingen van ontoegankelijk gemaakte iDevices en Mac-apparaten heeft onderzocht. Uit de doorlichting blijkt volgens Apple dat er geen sprake is van een hack, het stelt daarom in principe niet betrokken is bij de digitale gijzeling.

In Australië, Canada, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten heeft een aanzienlijk aantal gebruikers last van hackers die Apple-apparaten ontoegankelijk maken via iCloud totdat er een borgsom van 50 tot 100 dollar wordt betaald. Er is volgens Apple geen sprake geweest van een hack van iCloud, of het uitlekken van logingegevens van Apple ID’s. Daarmee schuift Apple de schuld in feite van zich af, maar het bedrijf wil getroffen gebruikers wel helpen.

Al direct bestond het vermoeden dat de hackers gebruikmaken van logingegevens die met de hack van een andere dienst verkregen zijn. Mensen die voor verschillende diensten dezelfde logingegevens gebruiken, zijn een makkelijk slachtoffer als hun gegevens vanuit één van die diensten uitlekken.

Apple adviseert klanten om hun wachtwoord zo snel mogelijk te veranderen en niet voor meerdere diensten dezelfde logingegevens te gebruiken. Mensen die hulp nodig hebben kunnen contact opnemen met AppleCare of een lokale Apple Store bezoeken voor verdere assistentie.