Vodafone heeft besloten om van dochteronderneming Belcompany ook een virtuele provider te maken. Op dit moment is Belcompany een winkelketen die Vodafone-abonnementen verkoopt, maar binnenkort verkoopt Belcompany zijn eigen abonnementen. De Belcompany abonnementen kunnen door klanten zelf worden samengesteld of gemixt, de nieuwe abonnementen heten dan ook MiX.
Hoewel Vodafone nog niets bekendgemaakt heeft qua prijzen en specificaties lijkt het erop dat Belcompany vooral moet gaan concurreren met Tele2. Tele2 heeft de afgelopen jaren stevig geconcurreerd op de Nederlandse smartphonemarkt en flink wat klanten afgepakt van de bestaande providers. Tele2 heeft vooral veel succes omdat klanten zelf hun eigen abonnement kunnen samenstellen en omdat Tele2 er scherpe prijzen op na houdt.
Het samenstellen van een abonnement is straks bij Belcompany ook mogelijk. Gebruikers kunnen straks zelf bepalen hoeveel belminuten en sms’jes en data ze willen, aan elke eenheid hangt waarschijnlijk een prijs en die bij elkaar opgeteld vormt dan het maandbedrag. Vodafone stelt dat Belcompany geen "budget"-merk zal worden maar tussen de prijsvechters aan de onderkant van de markt en de Vodafone RED-abonnementen in zal gaan opereren.
Aanstaande maandag zal Vodafone de nieuwe virtuele provider aankondigen inclusief de abonnementen en mogelijkheden.