1 min

Steeds meer Nederlanders laten de drie grote Nederlandse telecomproviders met een eigen netwerk links liggen en kiezen voor de kleinere en vaak iets goedkopere virtuele telecomproviders zonder eigen netwerk. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Nederlanders zijn steeds prijsbewuster als het gaat om het afsluiten van een abonnement voor hun smartphone. De drie grote telecomproviders met een eigen netwerk, KPN, T-Mobile en Vodafone hebben het afgelopen jaar drie procent marktaandeel moeten inleveren ten opzichten van de virtuele telecomproviders die netwerkcapaciteit inhuren bij de drie eerder genoemde providers. De virtuele providers hebben nu een marktaandeel van 41 procent.

De virtuele provider die het afgelopen jaar de grootste groei doormaakte was Ziggo, dat wist zijn marktaandeel te verdubbelen naar 5 procent. Telfort is nog steeds de grootste virtuele provider. Tele2 is ook een grote virtuele provider maar die maken dit jaar de stap van virtuele provider naar een echte provider met een eigen 4G-netwerk. Voor het leveren van 2G- en 3G-diensten blijft Tele2 capaciteit inkopen bij T-Mobile, maar dit kan waarschijnlijk snel worden afgebouwd de komende jaren.

Nederlanders kiezen ook steeds vaker voor een sim-only abonnement waarbij ze geen toestel cadeau krijgen. Hierdoor kunnen flinke kosten worden bespaard en in die markt doen KPN, T-Mobile en Vodafone het nog slechter. De sim-only tarieven van deze providers zijn simpelweg niet aantrekkelijk genoeg. Onder de sim-only abonnementen hebben de virtuele providers 59 procent van de markt in handen.