De Consumentenbond maakt zich hard voor een verbod op het adverteren van een gratis smartphone bij een telecomabonnement. Consumenten betalen in dat geval inderdaad geen aanschafprijs, maar de toestelkosten worden middels de maandelijkse kosten uiteindelijk gewoon terugbetaald.

Toezichthouder AFM is door de Consumentenbond gevraagd om de ‘gratis’ telefoon aan te pakken. Telecomproviders gebruiken de gratis telefoon vaak als lokmiddel voor de consument, maar uiteindelijk worden de toestelfosten dubbel en dwars terugbetaald via de maandelijkse kosten voor het abonnement dat erbij hoort. De Hoge Raad en de Reclame Code Commissie hebben eerder al vastgesteld dat dit volgens de wet niet gewenst is.

Ondanks deze bepalingen, daterend uit juni, hebben veel telecomproviders geen actie ondernomen. Zij zouden eigenlijk de toestelprijs moeten vermelden in reclames, maar laten dit vooralsnog na.

KPN laat weten dat Hi en Telfort in overleg met AFM bij het afsluiten van een abonnement de adviesprijs van het bewuste toestel tonen, bij KPN zelf zal dit binnenkort ook gebruikelijk worden. Advertenties zijn vooralsnog echter niet aangepast, maar worden wel bekeken. Ook T-Mobile en Vodafone zijn in gesprek met AFM.