Ook Tele2 kan rekenen op een rechtszaak rond het verstrekken van zogenaamde “gratis” smartphones in combinatie met een mobiel abonnement. ConsumentenClaim heeft besloten ook Tele2 voor het hekje te dagen, het heeft eerder al T-Mobile en Vodafone aangeklaagd.
De reden voor het aanklagen van de providers is de verkoop van een smartphone-abonnement in combinatie met een zogenaamd “gratis” smartphone, terwijl die prijs gewoon in het abonnement zit verrekend. Het grootste probleem dat ConsumentenClaim hiermee heeft is dat de providers de klanten het dure abonnementen hebben laten doorbetalen, nadat het toestel eigenlijk al was afbetaald. Wat over het algemeen neer komt op het laten doorbetalen van de abonnementsprijs na de contractperiode van 24 maanden. Daar komt nog bij dat Tele2 in sommige gevallen zelfs het maandtarief verhoogde, omdat de klanten 24 maanden een bepaald bedrag korting kregen.
Het bedrag, dat volgens ConsumentenClaim teveel is betaald, wil het nu gaan terugvorderen. Eerder bepaalde de hoge raad dat het gratis verstrekken van een smartphone een vorm van koop op afbetaling is en dat betekent dat als het toestel is afbetaald het maandbedrag moet dalen.
T-Mobile en Vodafone hebben eerder al aangegeven zich niet te kunnen vinden in de stelling van de ConsumentenClaim en daarom is er een gang naar de rechter gemaakt. Tele2 moet nog reageren op de aanklacht en KPN heeft aangegeven buiten de rechter om een oplossing te zoeken.