Huawei gaat serieus werk maken van de Amerikaanse smartphonemarkt, dat heeft Zhiqiang Xu, CEO van Huawei USA, laten weten in een interview aan Greenbot. Huawei sloot 2014 af als vierde smartphonefabrikant van de wereld achter Samsung, Apple en Lenovo (inclusief Motorola). Het bedrijf wil dit jaar een plekje omhoog schuiven.

In het interview heeft Xu laten weten dat Huawei niet alleen wereldwijd voor de derde plaats gaat in 2015 maar ook in de Verenigde Staten wil Huawei de derde plek bezitten. Een markt waar Huawei nog niet enorm sterk is vertegenwoordigd. Huawei zal in de Verenigde Staten overeenkomsten moeten gaan sluiten met de telecomoperators, die geven in de Verenigde Staten echt de doorslag. Losse verkoop van smartphones is in de Verenigde Staten enorm laag, vrijwel iedereen koopt een smartphone in combinatie met een abonnement.

Huawei gaat dit jaar flink investeren in de Amerikaanse markt. Volgens Xu wordt dat een grote uitdaging maar niet eens die Huawei niet aan kan. In de Verenigde Staten is 80 procent van de verkochte smartphones een zogenaamde premium smartphone. Een toestel uit het duurdere segment, daar wil Huawei op inspelen met zijn Ascend P7 (review) en Mate7 (review). Of de recent aangekondigde Huawei P8 ook naar de Verenigde Staten komt is nog niet duidelijk.

Huawei werkt op dit moment al samen met de telecomproviders in de Verenigde Staten, voornamelijk met AT&T en Sprint. Er is ook een relatie met Verizon en T-Mobile, maar deze kunnen nog sterk worden verbeterd. Huawei gaat dit jaar dan ook inzetten op deze vier operators.