Het Chinese merk Huawei zal zich in de toekomst meer richten op de ontwikkeling van hoogwaardige smartphones. Huawei rekent erop dat dit marktaandeel zal kosten, maar met dure smartphones kan het merk wel meer winst maken.

Huawei zal de komende jaren een verandering van imago ondergaan. Het Chinese merk wordt momentaal vaak geassocieerd met goedkope smartphones, al zijn er ook voorbeelden van hoogstaande toestellen zoals de Ascend Mate7 (review).

Door zich meer toe te spitsen op dit soort dure smartphones verwacht Huawei aan marktaandeel in te moeten leveren, maar dat hoeft niet per sé slecht uit te pakken. Apple maakt bijvoorbeeld enkel smartphones voor het dure segment, maar haalt kwartaal op kwartaal miljarden dollars uit de verkoop van iPhones. Dankzij een hoge winstmarge kan het Amerikaanse bedrijf vooralsnog prima overleven op de concurrerende markt voor smartphones. De toekomst zal moeten uitwijzen of Huawei goed doet aan deze strategische wijziging.

Huawei introduceerde onlangs een tweede merk met de naam Honor. Dat merk lijkt met deze strategische wijziging de lagere segmenten te gaan bedienen.