Afgelopen zaterdag vond de eerste Nederlandse editie van het iPhone Dev Camp plaats. Zo’n tachtig geïnteresseerden deelden hun ervaringen en de laatste tips en tricks voor iPhone-ontwikkeling met elkaar.

Het iPhone Dev Camp ging om 10:00 uur van start op de locatie van hoofdsponsor Mediamatic. Een warm welkom met pannenkoeken gebakken door organisator Peter Robinett stond de aanwezigen allereerst te wachten. Na een korte introductie ging iedereen van start met een eigen iPhone-applicatie en met het delen van kennis en ervaring met de andere ontwikkelaars.

Eigenlijke doel van het iPhone Dev Camp was het delen van ervaringen en tips met ervaren en minder ervaren ontwikkelaars. Waar normaal gesproken een docent doceert, doceerden de aanwezigen elkaar door onder andere het groepsmatig maken van een iPhone-applicate in slechts één dag.

De applicatie-ontwikkeling voor het iPhone-platform is relatief gesloten. Vanwege de Non Disclosure Agreement (NDA) die op de SDK voor het maken van applicaties rust worden er op internet vrijwel geen do’s en don’ts tussen ontwikkelaars gedeeld en is voor een beginner dus ook nogal lastig om een begin te maken met het ontwikkelen van applicaties voor dit, zo blijkt wel, populaire platform. Het iPhone Dev Camp wil juist een plaats bieden om deze informatie wel met elkaar te delen.

Op de dag waren zowel beginners als gevorderden welkom. Bestaande aanwezige iPhone-ontwikkelaars waren onder andere TreasureMyText, een dienst waarmee sms-berichten online opgeslagen en georganiseerd kunnen worden. Ook aanwezig was MobyPicture die het mogelijk maakt om foto’s vanaf je mobiel eenvoudig te uploaden naar sociale netwerksites zoals Flickr en Hyves of naar je persoonlijke blog in WordPress, Blogger en Tumblr.

Verschillende software-ontwikkelaars gaven op basis van eigen ervaringen enkele plus- en minpunten van applicatie-ontwikkeling voor het iPhone-platform. Hoewel men van mening is dat de App Store een ideaal platform voor het distribueren van applicaties is, zijn er toch ook nog wel wat minpunten, enkele hiervan zijn dat het verspreiden van testversies niet mogelijk is en het doorvoeren van bugfixes in het algemeen 1 tot 2 weken duurt. Dit omdat alle applicaties door Apple gecontroleerd worden voordat ze in de App Store verschijnen.

Ook werden er enkele tips gegeven door software-huis Mayama. Zo moet je om betaalde applicaties in de App Store aan te kunnen bieden jezelf opgeven bij de Amerikaanse belastingdienst (IRS) zodat er geen belasting over de inkomsten wordt ingehouden. Dit proces kan wel drie tot vier maanden in beslag nemen. Wees op tijd is dan ook het credo.

Andere tips betreffen de uitstraling van de applicaties, de originaliteit, de functionaliteit, marketing en kijken wat er al ontwikkeld is. Daarnaast is het heel belangrijk om een goede klantenservice te hebben, want als een applicatie in de App Store verschijnt en mensen klachten c.q. vragen hebben moeten ze deze wel ergens kwijt kunnen.

Tijdens de zogenaamde ‘Hackathon’ was het de bedoeling om in één dag een iPhone-applicatie te ontwikkelen en deze vervolgens aan de rest te presenteren. Voor de drie beste applicaties waren er door sponsor iPhoneCentre in samenwerking met iPhoneclub prijzen beschikbaar gesteld.

De eerste prijs, een Altec Lansing Speakerset, ging naar iPhone Drawing, een applicatie waarmee de iPhone als tekenset fungeert en input doorgeeft aan externe applicaties zoals Photoshop. De iPhone wordt daarmee het ‘potlood’ waarmee je tekent. De tweede prijs, een V-Moda Vibe Duo Nero, ging vervolgens naar iPhone Quotes, een applicatie die vanuit een rss-feed uitspraken (quotes) weergeeft op de iPhone, waarbij door het schudden van de iPhone een nieuwe quote verschijnt. De derde en laatste prijs tenslotte, een Sena Elega Pouch Croco-Black, was voor de dames en heren van iPhone Tips, een applicatie die willekeurige tips weergeeft over het gebruik van de iPhone.

Tijdens iPhone Dev Camp werd ook verteld over een onderzoeksproject over iPhone-applicatieontwikkeling: wat komt er kijken bij het ontwikkelen van iPhone-applicaties en wat zijn de succesfactoren? Dit project wordt uitgevoerd in opdracht van het International Centre for Digital Content (ICDC). Resultaten zullen in november van dit jaar gereed zijn en zullen tussendoor ook te volgen zijn op de de site van TheAmazingiPhone.

Na een afsluitingsborrel was de dag weer afgelopen en was het tijd om naar huis te gaan. Volgens sponsor iPhoneclub was het een zeer geslaagde eerste evenement voor iPhone-applicatie-ontwikkeling in Nederland. Het lijkt erop dat men de smaak te pakken heeft en het is niet uitgesloten dat er nog meer edities volgen.