1 min

Google heeft WebGPU in Chrome geïntegreerd. Hiermee kunnen sneller graphics worden gerenderd of machine learning-modellen worden gedraaid.

De nieuwe WebGPU-technologie is nu beschikbaar in de bèta van Chrome-versie 113. WebGPU is de opvolger van het bestaande WebGL. Deze laatste technologie werd ontwikkeld om het renderen van graphics in browsers te versimpelen en te versnellen. De technologie moest het gebruik van GPU-kaarten voor deze rendering verbeteren, vooral door de vaak noodzakelijke plugins te vervangen.

WebGL zorgt ervoor dat een webapplicatie een rendering-of rekentaak naar de GPU kan sturen. Dit gaat via speciale API’s, zoals Direct3D voor Windows of Metal voor macOS.

Eigenschappen voor machine learning

Opvolger WebGPU doet hetzelfde, maar ondersteunt wel features aangeboden door API’s als Direct3D 12, Metal en Vulkan. Denk aan een meer gereduceerde Java workload, maar ook de introductie van uitgebreide ondersteuning voor general-purpose GPU (GPGPU)-berekeningen.

Met deze laatste functionaliteit, die GPU-kaarten andere taken kan laten uitvoeren dan alleen graphics, kunnen bijvoorbeeld machine learing-modellen worden gedraaid. Op deze manier is het makkelijker ML in een browser te draaien en gaat dit ook sneller. WebGPU is, volgens de techgigant, ook geschikt voor het importeren van video’s en biedt een gebruiksvriendelijkere interface.

WebGPU is beschikbaar in de Chrome 113-browserversies voor Windows, macOS en ChromeOS. Ondersteuning voor Android, Firefox en Safari volgt later.

Tip: Google breidt functionaliteit onderwijsoplossingen verder uit