Integratie van de computer in het basisonderwijs wordt steeds belangrijker. De computer is straks niet meer weg te denken uit de klas. Het nieuwe Gisdo-meubel zorgt ervoor dat computergebruik in de lessen veel gemakkelijker wordt. De computer krijgt letterlijk een centrale plaats midden in dit verrassende meubel, waaraan telkens vier kinderen kunnen werken. Het Gisdo-meubel bestaat uit een centraal geplaatste computerzuil met vier elk in hoogte verstelbare werkbladen, die samen een cirkel vormen. Het is gemaakt van hoogwaardige materialen, voldoet aan de laatste eisen op het gebied van ergonomie en vormt qua ontwerp een verrijking van elk klaslokaal. De primaire kleuren van de werkbladen zijn een logische en bewuste keuze om het geheel een frisse en actieve uitstraling te geven.

Het meubel is ontwikkeld om gebruikt te worden binnen de succesvolle Gisdo-lesmethode voor de integratie van ICT in het basisonderwijs. Maar het kan ook heel goed worden ingezet binnen het reguliere onderwijs waarbij leren in groepjes belangrijk is en de computer dichter bij de leerlingen gebracht moet worden.

Het aanvankelijke idee van Geert Thoolen, grondlegger van Gisdo, is vormgegeven door ontwerper Paul Pastoor en geperfectioneerd en uitgevoerd door Mathieu Coenegrachts van de Belgische meubelproducent Belisia. Momenteel zijn zeven prototypes van het meubel in gebruik in Gisdo-groep 8 van basisschool St. Laurentius in Roermond.

Uitgangspunt voor het ontwerp was het Gisdo-idee van samen leren leren rondom een netwerkcomputer. Daarbij wordt onder meer gebruikgemaakt van de nu in opkomst zijnde theorieën over constructivisme, adaptief en coöperatief onderwijs. Door volgens de Gisdo-methode met ICT te werken, kunnen kinderen zich niet alleen op rationeel, maar ook op sociaal-emotioneel niveau ontwikkelen. Verder hebben ze meer plezier in het leren. De docent wordt binnen het Gisdo-concept een coach die kinderen begeleidt bij hun ontwikkeling.