Uit onderzoek onder ongeveer 2.000 personen werkzaam in de merkenwereld is gebleken is Apple naar voren gekomen als populairste merk van 2004.
Daarmee bleef de ontwikkelaar van de iPod de nummer één van vorig jaar, zoekmachine Google, voor.

Het onderzoek werd gehouden door online magazine Brandchannel en was vooral gericht op merken die een grote impact hebben op de leefstijl van mensen en niet zo zeer of het merk het bedrijf veel winst heeft opgeleverd.

Volgens Robin Rusch van Brandchannel staat Apple dit jaar bovenaan, omdat het bedrijf fantastisch werk heeft afgeleverd op het gebied van innovatie, technologie en design. Sony dat jarenlang de markt beheerste met haar Walkman heeft volgens Brusch niet zo tot de verbeelding kunnen spreken als de iPod van Apple.

Google eindigde zoals gezegd op de tweede plaats, ondanks dat het bedrijf veelvuldig in het nieuws was vanwege de uiterst succesvolle beursgang.

Opmerkelijk is overigens de naam die we op de 5e plaats terugvinden, namelijk die van de Arabische nieuwszender Al-Jazeera. Volgens Rusch komt dat omdat veel mensen de oorlog in Irak en Afghanistan vanuit een ander perspectief willen zien. Veel grote nieuwszenders bekijken het nieuws vaak vanuit een westers perspectief.

De lijst wordt compleet gemaakt door de Zweedse meubelgigant Ikea op de 3 plaats en koffiebedrijf Starbucks op de 4e plaats.
De complete lijst is hieronder terug te vinden: