2min

Tags in dit artikel

, , ,

Waar Apple vorige maand nog door de lezers van Brandchannel werd uitgeroepen tot een van de meest populaire merken, weet Apple ook in een marktonderzoek van Millward Brown, beter bekend als BrandZ, weer hoge ogen te gooien.

De gegevens in het marktonderzoek van Brown zijn een combinatie van financiële gegevens en recente onderzoeksvindingen. Uit de gegevens blijkt Apple op plaats zeven in de top tien te staan. Ondanks een stijging van 123 procent wordt Apple nog altijd voorafgegaan door grote merken als IBM, Coca-Cola en Microsoft. Apple laat de merken McDonalds, Nokia en Marlboro achter zich. Absolute winnaar van het onderzoek van Millward Brown is Google met een marktwaarde van zo’n 86 miljard dollar. Niet verrassend, zeker niet als je kijkt naar de beurswaarde van het bedrijf: Na buitengewoon goede kwartaalcijfers steeg het aandeel Google vorige week met ruim twintig procent naar 537 dollar.


Toptien van sterkste merken

Desondanks zijn deze gegevens voornamelijk gebaseerd op Noord-Amerika en uit regionale onderzoeken blijkt eerder het tegenovergestelde. In Azië komt Apple niet in de top tien voor en Europa nog niet eens in de top twintig. Volgens het onderzoek speelt het uitbreiden naar nieuwe markten een sleutelrol in de populariteit van een merk. Hieruit zou je de conclusie kunnen trekken dat wanneer Apple zich meer op de Aziatische- en Europese markt zal richten, het bedrijf wereldwijd populairder zal worden.

Dat Apple hier mee bezig is, wordt nu al duidelijk als je ziet hoe de Europese telefonie-markt wordt aangeboord om de iPhone te slijten, die inmiddels in vele landen te koop is en naar verluidt in meerdere landen zal verschijnen. Ook de belangrijke 3G-update, die voornamelijk voor de Aziatische markt een grote rol speelt, zal mogelijk tot gevolg hebben dat Apple ook op die markten meer voet aan de grond krijgt en wellicht binnenkort wel in de regionale top tien voor zal komen.