2min

Tags in dit artikel

, ,

Verschillende websites, organisaties en jongerenmedia zijn een campagne gestart tegen cyberseks. De grote campagne heeft als hoofddoel jongeren bewust maken van de gevaren ervan. Met de slogan: ‘Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn’, is de campagne vandaag van start gegaan.

Speciaal aan deze campagne is het grote aantal organistaties dat eraan meewerkt. onder aanvoering van Stichting Mijn Kind Online vormen BNN, MTV Networks, Partypeeps2000.com, MSN, Sugababes.nl, newrulez media (waaronder Kaboem, CU2 en yourscene.nl), Scholieren.com, Marokko.nl, KPN, Ouders Online, het KLPD en Habbo Hotel één geheel die tegen internetseks strijdt.

In opdracht van de Stichting Mijn Kind Online is een onderzoek uitgevoerd door de Rutgers Nisso Groep. Het onderzoek, "Seks is een game", kwam tot de conclusie dat heel wat jongeren tussen de 12 en 20 jaar experimenteren met seks op het internet. Dit is voor de meesten een positieve ontwikkeling, maar sommigen kunnen hun grenzen niet bepalen. In sommige gevallen kan dit tot vervelende situaties leiden.

Sommige jongeren zijn zich niet bewust van het feit dat uitzendingen via de webcam kunnen worden opgenomen en op het internet worden gezet. Op verschillende manieren kun je zo "internetSOA’s" oplopen. Deze virtuele "Seksueel Overdraagbare Aandoeningen" kunnen mentaal heel wat schade aanrichten aan de getroffen persoon.

De campagne concentreert zich op vijf van deze internetSOA’s. De Gluiper, Digitale Wratten, Schaammuis, Hebdertieten en Geilzucht worden uitgebreid besproken op de website van de campagne, www.internetsoa.nl of www.mijnkindonline.nl. Via radiocommercials, televisiespots en filmpjes op de campagnesite wordt de campagne naar de jongeren overgebracht.