Vaste softwareleveranciers zijn bij softwarebestellingen van het betreffende bedrijf verzekerd van de opdracht. Uit onderzoek van Heliview blijkt namelijk dat ICT managers in 40 procent van de gevallen al tijdens het offertetraject kiest voor de vaste leverancier.

De Marketing & Channel Survey van Heliview onderzocht het aankoopgedrag van ICT managers bij bedrijven met meer dan 50 werknemers. Van de ondervraagden geeft 37 procent aan dat ze zich alleen op de hoogte laten houden door het productaanbod van de huidige leverancier. De meeste van deze ICT mangers werken in de dienstverlening of bij de overheid. Slechts twintig procent van de ondervraagden laat zich op de hoogte houden door resellers of consultants.

Het feit dat de huidige leverancier in veel gevallen de enige is die input levert aan de ICT manager zorgt ervoor dat 40 procent van de offerte aanvragen naar de vaste leverancier gaat. In 24 procent van de gevallen worden een aantal leveranciers gekozen die een offerte mogen uitbrengen. Dat betekent ook dat nieuwkomers in de softwaremarkt maar lastig voet aan de grond kunnen krijgen.

Alhoewel de huisleverancier dus in veel gevallen als enige een offerte mag maken, zijn ICT managers maar matig tevreden over de inhoud van die offertes. Iets meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan tevreden te zijn met de inhoud van de offerte ten opzichte van de vraagstelling. Ontevredenheid heerst er voornamelijk onder ICT managers die bij de overheid werkzaam zijn. Bedrijven nemen de software overigens in 44 procent van de gevallen direct af bij de leverancier, 30 procent gaat via value added resellers.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de kwaliteit van de software in 34 procent van de gevallen doorslaggevend is in de keuze voor een leverancier. De mogelijkheid tot het bieden van een totaaloplossing is in 24 procent van de gevallen doorslaggevend. Heliview concludeert hieruit dat de vraag naar maatwerk afneemt ten koste van een toenemende vraag aan totaaloplossingen.