KPN start klachtenprocedure bij internetmisbruik

KPN gaat binnenkort -evenals XS4ALL- een nieuwe klachtenprocedure invoeren waardoor zijn klanten worden geïnformeerd als er klachten zijn over hun uitingen op internet. Aan de klant zal -afhankelijk van de inhoud- een aantal keren een klacht worden doorgestuurd zodat hij op de hoogte wordt gebracht van de aard van de klacht. Zo krijgt hij de mogelijkheid om zijn gedrag aan te passen en/of juridische geschillen of afgifte van zijn persoonsgegevens te voorkomen.

KPN start klachtenprocedure bij internetmisbruikKPN zal de klachten beoordelen aan de hand van de wet en rechtelijke uitspraken. Zonodig kan KPN voor de beoordeling van klachten een beroep doen op leden van een panel die op verzoek van KPN een niet bindend advies zullen geven. In dat panel hebben deskundigen zitting die beschikken over juridische en technische ICT-kennis. De namen van de panelleden, evenals de klachtenprocedure zullen online bekend zijn.

KPN heeft de privacy van zijn klanten hoog in het vaandel staan, maar wil geen vrijhaven zijn voor klanten die daar onmiskenbaar misbruik van maken. Privacy is niet een absoluut recht. Doel van de klachtenprocedure is “aanhoudende structureel ernstige inbreuken op auteursrechten van anderen” of anderszins onmiskenbaar onrechtmatig gedrag op internet terug te dringen doordat de klant zijn/haar gedrag aanpast waardoor onnodige juridische procedures worden voorkomen.

KPN denkt dat invoering van een klachtenprocedure duidelijkheid verschaft aan zowel de klant als aan de klager. De klachtenprocedure zal op zorgvuldige wijze recht doen aan de belangen van de klant zelf -de klant krijgt immers de kans om zijn verantwoordelijkheid te nemen- en aan de klager. KPN zou het toejuichen als ook andere aanbieders naast KPN en XS4ALL een dergelijke procedure zouden invoeren.

Bron:Techzine Redactie