2min

Tags in dit artikel

, , ,

Als het aan Dell ligt wordt de hegemonie van Lenovo op de Chinese computermarkt snel doorbroken. De Amerikaanse computerfabrikant heeft namelijk plannen om haar huidige activiteiten in China een flinke impuls te geven.

Momenteel is Dell actief in 45 Chinese steden met meer dan twee miljoen inwoners. Dell bedient zich in deze steden voornamelijk van haar directe verkoopmodel, waarbij klanten direct een computer bij Dell kopen zonder dat er een tussenpersoon aan te pas komt. Steve Felice, president van Dell Asia-Pacific and Japan, liet tijdens een conference call met journalisten echter weten dat Dell haar aanwezigheid in China flink wil gaan uitbreiden want na volgend jaar moet Dell in meer dan 1.000 Chinese steden aanwezig zijn.

Voor de uitbreiding zal Dell zich niet alleen focussen op het directe verkoopmodel, maar ook gaan samenwerken met lokale partners, zowel voor de verkoop als de productie. Volgens Bryan Ma van IDC Asia-Pacific zal vooral de samenwerking met deze lokale bedrijven het succes van de uitbreiding bepalen. Voornamelijk in de kleine steden heeft Lenovo een stevige positie veroverd en alleen door kleine lokale bedrijven samen te werken, zou Dell een goede aanval kunnen doen op deze positie, zo denkt Ma.

Dell verwacht zelf erg veel van de uitbreiding, het bedrijf is momenteel nog maar beperkt actief in China, maar ziet desondanks een flinke groei in het marktaandeel en de omzet. Dat is in de lijn met de groei van Dell in andere landen met opkomende markten, zoals Brazilië, Rusland en India. De verkopen in deze landen en China stegen afgelopen kwartaal met 32 procent. Dit in contrast met de omzetdaling van 28 procent in de Verenigde Staten in datzelfde kwartaal. Om het hoofd te kunnen bieden aan concurrenten als Hewlett-Packard gaat Dell zich daarom focussen op deze opkomende markten.

De verwachting is dat dit gepaard zal gaan met een verschuiving in het modellenaanbod van Dell in China. De verovering van consumenten in kleinere steden, zal gepaard moeten gaan met goedkope instapmodellen, zoals de EC280 die Dell eerder dit jaar introduceerde voor de Chinese markt. Toch verwacht Dell dat de verschuiving niet heel schokkend zal zijn. "Er zal zeker een lichte verschuiving te zien zijn, maar ik kan je vertellen dat er ook een hele grote vraag is naar de duurdere producten", aldus Felice.