De bedrijven achter topgames zoals Call of Duty en World of Warcraft gaan fuseren in een deal die de gamesindustrie op haar grondvesten zal doen schudden.

Blizzard en Activision hebben gezegd dat ze tezamen de "meest winstgevende gamesontwikkelaar zullen vormen" in een deal die een kleine negentien miljard dollar waard is.

Het Amerikaanse Activision is tevens verantwoordelijk voor de hitseries Tony Hawk en Guitar Hero. Negen miljoen mensen betalen maandelijks een bedrag om World of Warcraft te kunnen spelen, Blizzard is daarom de grootste speler op de online markt en World of Warcraft is de leider in wat we tegenwoordig kennen als massively multi-player online role-playing games, beter bekend als MMORPG’s.

Als onderdeel van de fusie investeert Blizzard twee miljard dollar in het nieuwe bedrijf, terwijl Activision één miljard op tafel legt. De twee bedrijven hopen dat de sterke punten van beide bedrijven een krachtig geheel zullen vormen om op elke platform de beste te kunnen zijn.

Blizzard is vooral sterk in Azië, waar de Starcraft reeks enorm populair is. Miljoenen Zuid-Koreanen spelen het spel, wat in 1998 op de markt is gebracht, in een internetcafé. Wedstrijden tussen professionele gamers worden zelfs op televisie uitgezonden. Activision daarentegen heeft een aanwezigheid op laatste generatie consoles met franchises als Spider-Man en X-Men, maar ook de Call of Duty reeks is een enorme hit op diverse platformen zoals de Playstation 3 en de Xbox 360.