1 min

Recentelijk kwam de website The Digital Bits met het bericht dat de aankondiging van Warner Bros. om over te stappen van HD DVD naar Blu-ray extreme gevolgen heeft voor de HD DVD verkopen. Het bedrijf baseerde zich daarbij op cijfers van onderzoeksbureau NPD, maar die delen die mening niet. Boosdoeners zouden gratis Blu-ray spelers zijn.

The Digital Bits meldde dat in week 2 van 2008 93 procent van de verkochte HD hardware Blu-ray zou zijn en de website baseerde zich daarbij op cijfers van NPD. NPD laat echter weten dat deze cijfers niet officieel zijn vrijgegeven en zeker niet een indicatie geven van de toekomst van beide HD-formaten. Hoewel de overstap van Warner maar Blu-ray weldegelijke negatieve gevolgen voor HD DVD heeft, zijn de grote verkoopverschillen in week twee voornamelijk te danken aan gratis Blu-ray spelers.

Blu-ray partners als Sony, Panasonic en Sharp hadden rond die tijd acties waarbij een Blu-ray speler gratis of met veel korting werd aangeboden bij de aanschaf van een nieuwe HDTV. Volgens NPD zijn deze verkopen meegenomen in de cijfers, maar kan er daarom dus ook geen goede interpretatie gemaakt worden wat deze cijfers voor de lange termijn betekenen. Dat de gratis Blu-ray spelers van grote invloed waren op de cijfers blijkt wel uit het feit dat er in week 2 nauwelijks Samsung Blu-ray spelers verkocht werden, aangezien deze fabrikant niet meedeed met de actie van andere fabrikanten.