2min

Tags in dit artikel

, , ,

Social networking-website Facebook doet het niet goed. Volgens cijfers van onderzoeksbureau comScore daalde het aantal unieke bezoekers in Groot-Brittannië in de laatste twee maanden met vijf procent. Ook in de Verenigde Staten kende de website een terugval, hier gaat het om een daling van één miljoen unieke bezoekers.

Er zouden verschillende redenen zijn voor de terugval van Facebooks populariteit. De belangrijkste hiervan is dat steeds meer gebruikers beseffen dat ze teveel van hun privacy weggeven op de website, waardoor ook hun toekomstige werkgevers kunnen lezen wat zij uitspoken in hun vrije tijd. Ook in een rechtszaak zou informatie van Facebook gebruikt kunnen worden om de geloofwaardigheid van een betrokken partij te ondermijnen.

Ook Facebook beseft dat het steeds minder populair wordt en biedt haar gebruikers daarom nu een eenvoudig systeem aan om hun account te wissen: een eenvoudig mailtje volstaat. Heel wat gebruikers willen dat hun profiel van de website verwijderd wordt en Facebook gaat nu in op die eisen.

"Elke nieuwe social networking-site die succesvol wordt, krijgt na een jaar of twee een kort dipje te verwerken", aldus Bert van Wassenhove van marketingbureau One in de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. "Het lijkt erop dat Facebook nu aan de beurt is. Er treedt een volwassenwording op. Heel wat gebruikers ontdekken na een tijdje dat Facebook toch niet hun ding is. Dat gaat gepaard met een daling van het aantal gebruikers, dat dan vervolgens weer geleidelijk stijgt. Het is een proces van volwassenwording, zowel voor de gebruikers als voor de site zelf. De gebruikers houden zich stilaan met minder ‘kinderachtige’ dingen bezig en ook de site zelf krijgt dan volwassener mogelijkheden."