2min

Uit onderzoek van AAC Cosmos blijkt dat zakelijke dienstverleners meer dan alleen kostenbesparing als motief zien om diensten uit te besteden. Dit blijkt uit onderzoek van AAC Cosmos, dat gehouden is onder 165 ICT-managers van middelgrote bedrijven.

Door delen van de ICT uit te besteden kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze kans en tijd hebben om te innoveren, het draaiend houden van de systemen is dan immers taak van iemand anders.

Organisaties houden de ICT dus in het oog, zo geven de meeste managers aan wel eens een externe firma gevraagd te hebben om een probleem op te lossen. Dit had vaak vandoen met kennis die niet aanwezig was bij eigen medewerkers.

Flexibiliteit is een andere veel voorkomende factor bij uitbesteding. Wanneer een bedrijf problemen krijgt op ICT-gebied is het voor bijna twintig procent van de bedrijven niet mogelijk om dit binnen twee werkdagen te herstellen.

"Onze klanten beseffen steeds meer dat het uitbesteden van ICT-beheer, of delen daarvan, veel meer ruimte voor innovatie kan opleveren. Wij adviseren hen uit te besteden wat noodzakelijk is maar niet onderscheidend, zoals het technische ICT-beheer. Voor het functioneel applicatiebeheer is volledige kennis van de sector nodig. Dat moet je laten doen door eigen mensen, die de vertaling kunnen maken van wat de organisatie wil naar wat ICT moet leveren," aldus Jack Rijks, salesmanager outtasking bij AAC Cosmos.

Rijks gaat verder: "Veel beheerders zijn echter continu bezig met brandjes blussen, waardoor er weinig tijd over is voor nieuwe ICT-toepassingen. Ook hun baan wordt een stuk uitdagender als zij zich bezig kunnen houden met innovatie in plaats van instandhouding van het systeem."