De economische crisis doet de Belg minder elektronica kopen, zo blijkt uit de verkoopcijfers van de eerste zes maanden van 2008, die door onderzoeksbureau GfK werden aangeleverd. In die periode werden in België namelijk zes procent minder digitale fototoestellen, dvd-lezers of mp3-spelers verkocht.

"De daling is duidelijk te wijten aan de economische crisis. Het vertrouwen van de Belgische verbruikers gaat duidelijk achteruit, vooral vergeleken met dat van de Nederlandse verbruikers", analyseert Jurgen De Meermaeker van GfK. Het dalend vertrouwen onze zuiderburen staat in schril contrast met dat van Nederland, waar in de eerste helft van 2008 zes procent méér elektronica verkocht werd.

Bij andere multimediaproducten, zoals flatscreen televisies, werd ook een minder sterke verkoop vastgesteld, maar die was minder uitgesproken dan de dalende verkoop van kleine elektronica. "In 2007 voorspelden we dat er tijdens het eerste semester van 2008 wellicht 20 procent meer flatscreens zouden verkocht worden. Uiteindelijk werden er slechts 5 procent meer verkocht."