2min

Tags in dit artikel

, , ,

Een vrouw uit de Verenigde Staten klaagt Apple aan omdat de iPhone 3G erg veel gesprekken verliest, lagere downloadsnelheid haalt dan geadverteerd en moeilijk verbindt met het AT&T-netwerk.

Volgens de aanklacht komt Apple zijn beloftes in de advertentiecampagne van de iPhone 3G niet na. "De aangeklaagde wilde zijn klanten laten geloven dat het apparaat twee keer zo snel is als het vorige model en twee keer minder kost." Een claim die nu nog steeds wordt gemaakt.

De klachten van Birmingham-inwoonster Jessica Smith klinken bekend in de oren van eenieder die op het Apple-ondersteuningsforum kijkt. "Direct na aankoop merkte de eiser al dat haar internetverbinding, de ontvangst en het verzenden van e-mailberichten, tekstberichten en andere data-overdrachten langzamer ging dan geadverteerd," aldus de aanklacht.

"De ‘defecte’ iPhone 3G schijnt slechts in minder dan 25 procent van de gevallen te verbinden met de 3G-standaard en het -protocol. Ook merkte de aanklaagster een buitengewone hoeveelheid uitgevallen gesprekken," gaat de klacht verder.

Al vanaf de lancering van de iPhone 3G klagen klanten over de 3G-netwerkontvangst. Sinds 11 juli zijn er al duizenden berichten geplaatst op het Apple-supportforum, waarbij meldingen van problemen bij het bellen in volledig 3G-gebied geen uitzonderingen zijn. Hetzelfde geldt voor lage downloadsnelheden en uitgevallen gesprekken.

Op maandag kwam Apple met een update voor de firmware van de iPhone waarmee het versienummer naar 2.0.2 werd getild. Volgens een woordvoerder zou hiermee de verbinding met het 3G-netwerk verbeterd moeten zijn. Op het supportforum van Apple regent het echter nog altijd klachten, ook na de update.

"De aangeklaagde claimde dat de ‘defecte’ iPhone 3G twee keer zo snel zou zijn als de vorige iPhone, of dan ieder geval adequaat zou presteren op de 3G-standaard of het -protocol. De iPhone 3G voldoet niet aan deze eisen omdat het verbinden en het onderhouden van een verbinding met een 3G-netwerk niet voldoende gebeurt," gaat de aanklacht verder.

Geëist wordt dat de rechtszaak de status class action krijgt, omdat de groep van de iPhone 3G bestaat uit duizenden al dan niet tienduizenden leden. Ook vroeg Smith de rechtbank om Apple te verplichten om de iPhone 3G te vervangen of te repareren en om haar, en eventueel andere iPhone-bezitters, een schadevergoeding te betalen.