Volgens twee betrouwbare bronnen van BusinessWeek zijn de problemen met het 3G-bereik van de iPhone 3G te wijten aan een chip in het toestel. Zij melden tevens dat Apple de problemen gaat oplossen met een toekomstige software-update.

Sinds de introductie van de smartphone op 11 juli zijn er wereldwijd ontzettend veel klachten gemeld die betrekking hebben op het bereik van de 3G-standaard. Consumenten hebben daarmee de beschikking over breedbandinternet en een hogere gesprekskwaliteit, maar in veel gevallen is het bereik waardeloos en hebben veel mensen het idee dat ze een kat in de zak hebben gekocht.

De klachten variëren van totaal geen bereik tot het wegvallen tijdens gesprekken wanneer het 3G-bereik onvoldoende is en er overgeschakeld dient te worden naar een 2G-standaard. In de Verenigde Staten heeft zo’n twee tot drie procent van de AT&T-abonnees te kampen met deze problemen.

Dit overschakelen zou Apple, volgens een van de bronnen, zo geprogrammeerd hebben dat er meer 3G-bereik wordt gevraagd dan in principe nodig is. Als er in een bepaald gebied veel mensen via 3G bellen of internetten dan zullen sommige toestellen besluiten dat de 3G-bandbreedte onvoldoende is en overschakelen, terwijl er in feite nog voldoende bandbreedte is.

Ook in Nederland zijn er bij telecomprovider T-Mobile klachten omtrent de 3G-dekking bekend, waarover de provider gisteren, via de vorige week in gebruik genomen iPhone Blog, enige duidelijkheid verschafte. Volgens T-Mobile ligt het probleem niet bij hen, maar vermoedelijk bij het toestel zelf. Het advies was om te wachten op een software-update.

Afgelopen dinsdag meldde een analist van technologiefonds Nomura nog dat de problemen te wijten zijn aan de 3G-chip in het toestel, die door het Duitse Infineon Technologies is vervaardigd. Volgens hem was foutieve software op deze chip de aanleiding voor alle problemen wanneer er werd gewisseld tussen 3G en 2G. Volgens Günther Gaugler, woordvoer van Infineon, worden dezelfde 3G-chips ook in toestellen van Samsung gebruikt en zijn er daarmee totaal geen problemen bekend.

Apple heeft tot dusver niet officieel op de problemen gereageerd, maar doet dat in principe nooit totdat een uitgebreid onderzoek de oorzaak heeft aangewezen. Aanvankelijk werd verwacht dat Apple vanwege hardware-problemen in de iPhone een terugroep-actie voor het toestel zou moeten doen, maar naar verluidt is de software op de chip van Infineon eenvoudig te updaten wat deze omvangrijke actie overbodig maakt.

Het lijkt er dus op dat een simpele software-update het 3G-bereik zal moeten gaan verbeteren. Volgens de twee bronnen testen Infineon en Apple momenteel een patch en zal Apple tegen het einde van september – zo niet tegen het einde van deze maand – een software-update vrijgeven. Deze zal zoals gewoonlijk via iTunes gedistribueerd worden.