Microsoft heeft de Europese prijsvergelijkingssite Ciao overgenomen voor 486 miljoen dollar.

De softwaregigant wil al langere tijd zijn positie op het gebied van internetadvertenties, e-commerce en internetzoeken in Europa verbeteren. Daarom besloot Microsoft om Greenfield Online, het moederbedrijf van Ciao.com, over te nemen voor 17,50 dollar per aandeel. De totale overnametransactie bedraagt 486 miljoen dollar.

Ciao.com biedt gebruikersrecensies en prijsvergelijkingen aan van technologie- en consumentproducten. Ook kan de gebruiker zich bij een groep inschrijven om zo meningen over een product te delen. Ciao haalt zijn winsten vooral uit advertenties, e-commerce en doorverwijzingen.

"Het succes van Ciao is mogelijk gemaakt door een team van getalenteerde mensen die een unieke combinatie van intuïtieve technologie en de scherpzinnigheid hebben die ze halen uit hun gepassioneerde klantengemeenschap waarmee ze een van Europa’s leidende vergelijkingssites zijn geworden," aldus John Mangelaars, Microsofts VP voor klanten en internet in Europa. Microsoft is van plan om Ciao te integreren met Windows Live Search en MSN.

Ook betekent de overname dat de samenvoeging van Greenfield Online en Quadrangle Group niet door zal gaan en dat enkele diensten van Greenfield Online doorverkocht zullen worden. Zo is Microsoft niet geïnteresseerd in de onderzoeksoplossingen die het bedrijf biedt en heeft het hier een goede koper voor gevonden, aldus Microsoft zelf.

Op dit moment heeft Ciao zo’n 26 miljoen bezoekers per maand en Microsoft hoopt hiermee zijn internetzoekmarkt te verbeteren, want in Europa heeft Google nog meer marktaandeel dan in de Verenigde Staten. Namelijk 79 procent, tegenover slechts twee procent van Microsoft.