Microsoft is vastberaden in de strijd met Google, terwijl de softwaregigant tot nog toe niet veel grote overnames deed, stapt het nu van die filosofie af. Het bedrijf gaat namelijk online advertentieplatform aQuantive kopen voor zes miljard dollar. En dat is een nieuw record voor Microsoft.

Met de overname van aQuantive onderstreept Microsoft het belang van meer geavanceerde advertentieproducten en -technieken als adverteren via IPTV en video on demand. aQuantive is ontwikkelaar van de Atlas Media Console en Drive PM tools voor adverteerders en uitgevers. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van interactieve adverteerder Avenue A Razorfish.

"De advertentie industrie verandert en groeit in een enorm tempo richting online en IP-gebaseerde platformen. Dat verhoogt het belang van software voor deze industrie dramatisch. De aankondiging van de overname markeert de volgende stap in de evolutie van ons advertentienetwerk. Eerst de investering in MSN, naar het bredere netwerk van Xbox Live, Windows Live en Office Live en nu de complete capaciteit van het internet", aldus Microsoft CEO Steve Ballmer.

Over die groei denken veel grote spelers op de advertentiemarkt overigens hetzelfde, gezien de vele overnames die de laatste tijd in de markt zijn gedaan. Advertentiegigant WPP Group liet eerder weten 649 miljoen dollar uit te willen trekken voor het bedrijf 24/7 Real Media. Google ging daar met 3,1 miljard voor het advertentiebedrijf DoubleClick op haar beurt ruim overheen. Yahoo reageerde met een acquisitie van Right Media voor 680 miljoen dollar.

Microsoft echter beloonde de aandeelhouders van aQuantive met een indrukwekkende bonus van 85 procent per aandeel. Terwijl het aandeel aQuantive donderdagavond sloot op 35,87 dollar betaalt Microsoft maar liefst 66,50 dollar per aandeel. Volgens sommige analisten is de hoge prijs mogelijk te wijten aan het feit dat Microsoft er snel bij moest zijn om een grote speler over te nemen. Alhoewel aQuantive nog maar tien jaar bestaat heeft het inmiddels 2.600 werknemers.

Het zal voor Microsoft echter nog veel tijd en werk kosten om de investering volledig tot zijn recht te laten komen. Het bedrijf wil adverteerders en uitgevers één pakket aanbieden waarin ze kunnen kiezen voor een groot aantal advertentiemogelijkheden. Analisten verwachten dat Microsoft de diensten van aQuantive wil overgieten met een Live sausje. Maar ook het feit dat Microsoft een inhaalslag heeft te maken ten opzichte van Google betekent dat er veel werk is te verzetten voor de softwaregigant.