1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Om de kosten van Google te drukken, heeft de zoekgigant gisteren wederom aangekondigd dat het een groot project wil gaan stoppen. Het project bestond al meerdere jaren en maakte gebruik van de techniek om advertenties aan te passen op de tekst. Deze advertenties werden vervolgens in fysieke kranten gedrukt. Het stopzetten van dit onderdeel van Google zal gebeuren op 28 februari 2009.

In november 2006 heeft Google een systeem ontworpen waar bedrijven en consumenten konden bieden op ongevulde secties in de deelnemende kranten. Op dit moment zijn ongeveer 800 Amerikaanse kranten lid van dit advertentieprogramma. Deze gebruiken de dienst van Google om hun kranten te vullen met de Google Ads.

Spencer Spinell, de afdelingsdirecteur van dit onderdeel van Google, vertelde, "We hoopten dat deze gedrukte advertenties een nieuwe inkomstenbron voor kranten zou vormen en dat het meer relevante advertenties zou opleveren voor de consument. Het product heeft echter niet de impact gehad die wij, of onze partners graag hadden gewild."

Google heeft beloofd dat zij de kranten zal helpen met het vinden van een nieuwe bron van inkomsten nu Google zijn project stil wil zetten op 28 februari. Google is wel nog altijd actief in het verkopen van advertenties voor de radio en televisie. Deze onderdelen blijven ook nog altijd actief.