De nieuwe update van Canonical Ubuntu Pro brengt ongevraagde advertenties met zich mee. Ontevreden gebruikers delen hun frustratie op social media.

Canonical heeft onlangs een nieuwe versie van Ubuntu Pro uitgebracht. De updateservice is gratis voor gebruikers met maximaal vijf apparaten, maar er zit een addertje onder het gras. Gebruikers zijn ontevreden met de ongevraagde advertenties die sinds de update worden gepresenteerd bij het gebruik van ‘apt’, een command-line tool voor packages.

Meerdere gebruikers deelden hun frustraties op Reddit en Mastodon. Dit is niet de eerste keer dat Canonical controverse veroorzaakt met advertenties. Het bedrijf heeft in het verleden geprobeerd om advertenties te tonen op de inlogschermen van Ubuntu. Eerder gaf de organisatie tijdelijk Amazon listings weer op de downloadpagina.

Ubuntu Pro-gebruikers zijn boos

De nieuwe update stuurt ongevraagde advertenties naar gebruikers die de ‘simplified’ apt command-line tool gebruiken als frontend voor de Debian Advanced Packaging Tool. “Canonical gebruikt de functie om relevante informatie te delen via de apt outputs van gebruikers”, verklaarde het bedrijf.

Canonical probeert gefrustreerde gebruikers gerust te stellen. Het bedrijf beweert dat er aan een manier wordt gewerkt om de advertenties uit te schakelen. “We zijn blij om feedback te krijgen, en zijn van plan om een enkele command te ontwikkelen voor het uitschakelen van de berichten”, aldus het bedrijf.

De update stelde ondanks alles teleur. Sommige gebruikers stapten over op alternatieve tools als Nala en Wajig. Het is niet duidelijk of en wanneer de nieuwe advertenties verdwijnen. Canonical zal hard moeten werken om het reputatieverlies terug te draaien.