2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Recent onderzoek in de eigen winkels van elektronicafabrikant Apple, toont aan dat het bedrijf tot nog toe, ondanks de economische crisis, het hoofd redelijk boven water weet te houden.

Wall Street-analist Gene Munster van Pipar Jaffray voerde samen met zijn vijfkoppige onderzoeksteam eind maart een onderzoek uit naar het koopgedrag in de Apple Stores in de Verenigde Staten. Met het onderzoek, waar 25 uur aan gespendeerd werd, heeft men zo goed mogelijk in kaart proberen te brengen hoeveel van elk product in elke Apple Store verkocht werd.

Volgens de analist toont het onderzoek aan dat er bij 25 winkels gemiddeld 22 iPhone 3G’s, 28 Macs en 50 iPods per winkel per dag werden verkocht. Dergelijke cijfers suggereren dat de Mac-fabrikant gedurende de economische recessie beter dan verwacht presteert. Zulke verkoopcijfers lijken dicht bij het punt te liggen dat de jaarlijkse feestdagen (kerst, jaarwisseling, red.) inluidt.

In november vorig jaar verkocht Apple nog gemiddeld 36 Macs per winkel, al heeft dit vermoedelijk te maken met de feestdagen die dan in aantocht zijn. Traditioneel wordt er voorafgaand aan de feestdagen veel meer verkocht dan in de rest van het jaar. In september 2007 werden er nog 20 Macs per dag verkocht. Op basis van deze gegevens verwacht Munster dat Apple gedurende het afgelopen kwartaal ongeveer 2,2 miljoen Macs heeft verkocht.

Munster vermoedt dat de solide verkoop van de Macs met name te danken is aan de nieuwe Mac-desktops die door Apple op 3 maart aangekondigd werden.

Uit de gegevens over de verkoop van de iPhone 3G concludeert Munster dat het aantal van 22 iPhones per dag in maart lager ligt dan de resultaten van november, toen werden nog 28 iPhones per dag verkocht. Munster verwacht echter dat internationale verkopen de daling enigszins zullen compenseren en schat dat Apple in het maart-kwartaal ongeveer 4,4 miljoen iPhones heeft verkocht.