Terwijl ’s werelds grootste zoekmachine Google zich afvraagt of het bedrijf wel langer in China blijft, laat Baidu zien hoe hard de Chineese markt groeit. Baidu, China’s grootste zoekmachine heeft onlangs haar kwartaalcijfers bekendgemaakt.

In het vierde kwartaal van het afgelopen financiële jaar boekte Baidu een winststijging van 48 procent tezamen met een omzetstijging van 40 procent ten opzichte van een jaar daarvoor. Dit ondanks de bezorgdheid over het nieuw online advertentiesysteem waar een moeilijke overgang van voorspeld werd.

Phoenix Nest’s, Baidu’s advertentie systeem.

Baidu heeft in hoog tempo haar nieuwe advertentiesysteem uitgerold. Sommige analysten hebben zich afgevraagd of dit niet ten koste ging van het bedrijf gezien de eerdere vertrekken van twee top bestuurders bij Baidu. Uiteindelijk heeft deze agressieve implementatie toch geleid tot een positief einde van 2009. Mede doordat het advertentiesysteem betere prestaties leverde dan geanticipeerd overtrof het bedrijf de verwachtingen voor het vierde kwartaal. Het bedrijf is verder van plan zich meer te gaan richten op verkoop, marketing en onderzoek en ontwikkeling.

Het bericht komt ongeveer een maand na Google’s dreigement te vertrekken uit China nadat het gestopt was met de censuur op zoekresultaten. Overigens behield Baidu haar nummer één positie met eenvoud door zestig procent van de markt in handen te houden. Google moet het doen met een schamele drie procent.