1 min

Google publiceert met de kwartaalcijfers een solide winstgroei van 16 procent in het eerste kwartaal, ondanks de kwakkelende online advertentiemarkt.

Google ziet de omzet ten opzichte van een jaar eerder stijgen met 22 procent naar 12,96 miljard dollar. De winst liep ook op, met 16 procent naar 3,35 miljard. Het bedrijf lijkt geen last te hebben van de grillige advertentiemarkt. Steeds meer consumenten gebruiken Google’s zoekmachine op de smartphone, wat volgens marketeers de prijs voor mobiele advertenties doet oplopen. De daling van advertentieprijzen als geheel zet door, maar is met 4 procent het kleinst sinds het begin van de afbreuk in 2011.

Google zet flink in op mobiel adverteren, door adverteerders te stimuleren betere mobiele sites te bouwen. De prijzen van mobiele advertenties lopen op en gaan steeds meer in de richting van advertenties op desktops en laptops.

Ook Google Shopping is een meer relevante bron van inkomsten voor de advertentiekoning. Sinds vorig jaar moeten retailers betalen voor een plekje in Google Shopping, wat tot 1,6 miljard extra in het laatje kan hebben gebracht.