2min

Telecomoperator Vodafone en Microsoft hebben een 10-jarig samenwerkingsverband aangekondigd. Beide partijen gaan samenwerken aan diverse AI-oplossingen ter ondersteuning van de klantenservice, digitale betaaloplossingen en IoT-toepassingen.

De activiteiten van de voor 10 jaar vastgelegde samenwerking tussen Vodafone en Microsoft richten zich vooral op consumenten, publieke instellingen en bedrijven in de regio’s Europa en Afrika.

Concreet moet de samenwerking de huidige klantenservice van Vodafone gaan transformeren. Ook moet de samenwerking helpen het beheerde IoT-connectiviteitsplatform verder uit te breiden. Andere doelstellingen betreffen nieuwe digitale en financiële diensten voor mkb’ers en een vernieuwing van Vodafone’s cloudstrategie.

Generatieve AI, IoT en fintech

Voor het optimaliseren van de klantenservice gaat Vodafone de komende 10 jaar maar liefst 1,5 miljard dollar investeren in cloudgebaseerde AI-oplossingen voor de klantenservice. Deze worden samen met Microsoft op OpenAI-technologie ontwikkeld. Ook kunnen de klantenservicemedewerkers van Vodafone op den duur Micosoft Copilot gebruiken in hun dagelijkse werkzaamheden.

In ruil hiervoor gaat de techgigant de vaste en mobiele diensten van de wereldwijde operator gebruiken.

Daarnaast gaat Microsoft een onbekend bedrag in het bestaande IoT-connectiviteitsplatform van Vodafone investeren. Dit platform wordt naar verwachting in april 2024 een zelfstandige spin-off van de telecomoperator.

Een ander onderdeel van de samenwerking is het ontwikkelen van nieuwe digitale en financiële diensten. Speciaal hiervoor gaat Microsoft helpen bij het opschalen van het Afrikaanse fintechplatform M-Pesa. Dit hoopt men te bewerkstelligen door onder meer dit platform te hosten op Azure en door te helpen om nieuwe cloudgebaseerde applicaties voor dit platform te lanceren.

Overige samenwerkingspunten

Verder omvat de samenwerking de mogelijkheid voor Vodafone om Microsoft-diensten te distribueren naar gebruikers. Een voorbeeld hiervan is Azure, maar ook security-oplossingen en productiviteitsapplicaties als Microsoft Teams Phone Mobile. Dit past in de strategie van Microsoft om binnen Europa het belangrijkste zakelijke platform te worden.

Ten slotte gaan beide partijen binnen de tienjarige samenwerking de cloud- en datacenterinfrastructuur van Vodafone aanpakken. Hierbij wordt ingezet naar een transformatie naar de public cloudomgeving van Azure.

Meer specifiek worden hierbij de huidige fysieke datacenters van Vodafone in Europa omgezet naar cloudgebaseerde omgevingen. Dit doet men om IT-kosten over de gehele linie te besparen, onder meer doordat het tot energiekosten leidt. Zo hoopt het bedrijf ook duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Lees ook: Google en Vodafone willen iMessage van Apple ook opgenomen zien in DMA