HP heeft zojuist aangekondigd dat het de titelsponsor van Ferrari wordt in de Formule 1. Het HP-logo zal bij de eerstvolgende Grand Prix in Miami op de auto te zien zijn.
Door de deal heet het F1-team vanaf nu Scuderia Ferrari HP. Op vrijdag 3 mei debuteert HP als titelsponsor op de auto tijdens de eerste training in de eerstvolgende Grand Prix op het stratencircuit van Miami. Ook Ferrari-coureur Maya Weug zal het HP-logo op de auto hebben in de F1 Academy-serie, exclusief aan vrouwelijke coureurs.
Meer dan een naamswijziging
De partnership gaat nog wat verder dan alleen de naamgeving. De nieuwe partnership moet innovatie en de “acceleratie van doelgerichte technologie” opleveren binnen het F1-team van Ferrari, maar ook het esports-team en de Scuderia Ferrari Driver Academy voor junior-coureurs. Wat dat precies zal inhouden, moet nog blijken.
De ervaring leert dat bij een dergelijk sponsorship de kosten significant zijn. Het kost Oracle bijvoorbeeld 100 miljoen dollar per jaar om de titelsponsor van Red Bull Racing te zijn. Voor de HP-deal zijn geen financiële cijfers bekendgemaakt, noch voor hoe lang de deal is. Hoe dan ook zal het bedrijf onder meer AWS vergezellen op de Ferrari-auto.
Eerder sponsorde Lenovo het F1-team van Ferrari. Sinds 2022 is die pc-bouwer partner van Formula 1 Limited, dat de commerciële rechten van de Formule 1 beheert. Ondertussen is concurrent Dell Technologies sponsor bij McLaren.
Lees ook: De juiste cybersecurity-oplossing kan Verstappens Red Bull sneller maken