De Amerikaanse handelswaakond FTC gaat het onderzoek naar Apples iPhone verder uitbreiden. Er bestaat het vermoeden dat Apple concurrerende mobiele advertentienetwerken benadeelt.

Ook Adobe meldde zich al eerder deze week bij de FTC omdat zij van mening is dat ook zij wordt benadeeld door Apple. Dit omdat Apple de voorwaarden heeft aangepast dat alleen apps gemaakt met de SDK van Apple nog toegelaten worden in de App Store en dus niet apps die gemaakt zijn met Adobes Creative Suite 5. Daarnaast is de discussie over wel of geen Flash op de iPhone recentelijk ook weer opgelaaid doordat Apple met de iPad op de markt kwam zonder Flash-ondersteuning.

Volgens de Wall Street Journal heeft de FTC ook belangstelling voor een andere aanpassing van Apples voorwaarden. Apple staat niet langer toe dat iPhone-applicaties statistische gegevens doorsturen. Die gegevens worden ondere andere gebruikt voor het tonen van gerichte advertenties in gratis applicaties.

Apple kwam kort geleden ook met een eigen mobiel advertentieplatform onder de naam iAd, dit platform verstuurt hoogst waarschijnlijk wel statische gegevens om gerichte advertenties te tonen. Dit platform zal vanaf iPhone OS 4 beschikbaar komen. Concurrerende advertentiebedrijven worden dus min of meer buiten spel gezet en daar kan de FTC wel eens over gaan vallen.

De FTC heeft volgens de Amerikaanse zakenkrant met verschillende concurrenten gepraat waaronder ook AdMob. AdMob, is het grootste mobiele advertentiebedrijf en recent overgenomen door Google. Die overname wordt momenteel ook onderzocht door de FTC.